Terminale Kolejowe w Chinach

Ważną gałęzią logistyki przy imporcie produktów z Chin jest kolej. Ta metoda transportu jest szybsza, tańsza i bardziej ekologiczna w porównaniu z innymi rozwiązaniami. I dlatego właśnie co roku do Polski wjeżdża ponad 5000 pociągów z Chin, a usługi multimodalne oraz stałe inwestycje w portach przeładunkowych sprawiają, że można szacować, że transport kolejowy z Chin do Polski w dalszym ciągu będzie się dynamicznie rozwijać.

Terminale Kolejowe w Chinach

Gdzie są ulokowane terminale w Chinach?

Mniejsze i większe terminale są rozsiane po całych Chinach. Dzięki temu import towarów może być sprawnie organizowany, a kontenery z produktami przemierzają Nowy Jedwabny Szlak.

Chengdu

Największym i kluczowym terminalem jest Chengdu. Jest również ceniony za rzetelność. Z tego miejsca codziennie odjeżdżają pociągi na przykład do Łodzi, a duże inwestycje sprawiły, że to jeden z liderów w branży. Chengdu może się pochwalić czternastoma trasami kolejowymi.

Wuhan

To kolejny terminal opłacany przez rząd chiński. Wyróżnia się rzetelnością i sprawną obsługą. Z tego miejsca odjeżdżają pociągi z towarami do Łodzi. Sam terminal znacznie wpłynął także na rozwój miasta w centrum dorzecza rzeki Jangcy i przyciągnął duże korporacje oraz inwestorów. Wuhan posiada szesnaście dróg kolejowych do 28 krajów europejskich oraz zapewnia wszystkie niezbędne usługi oraz odprawę celną. 

Xi’an

Jeden z ważniejszych terminali, który obsługuje ładunki wysyłane drogą kolejową do Europy. Dysponuje nowoczesnymi urządzeniami, a dzięki temu staje się ważnym elementem inicjatywy Jednego Pasa i Jednej Drogi oraz uzupełnia usługi multimodalne. Z Xi’anu do Azji Środkowej oraz do Europy odjeżdża wiele pociągów z materiałami budowlanymi, sprzętem mechanicznym, żywnością i artykułami codziennego użytku. Przede wszystkim importuje się stąd mięso i zboża. Terminal Xi’an pełni również funkcję największego międzynarodowego centrum dystrybucyjnego wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku.

Zhengzhou

Z Zhengzhou są realizowane przede wszystkim połączenia do Hamburga. Z roku na rok zwiększa się ilość pociągów, które przemierzają tę trasę, a tym samym wpływają na rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Najczęściej z Zhengzhou transportowane są takie produkty jak części samochodowe, sprzęt medyczny, elektronika oraz odzież. Tym samym są one dostarczane do 121 różnych miast w 24 krajach Unii Europejskiej, Rosji i Azji Centralnej.

Yiwu

Terminal znajduje się w prowincji Zhejiang. To tu zaczyna się najdłuższa na świecie trasa kolejowa, która kończy się w Madrycie. Ma długość 13 000 km, przebiega przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy i Francję, a jej pokonanie zajmuje pociągom 21 dni. Drugi odcinek biegnie do Londynu i wynosi około 12 000 km. Jest to pierwsze połączenie między Chinami i Wielką Brytanią. Poza tym z Yiwu odjeżdżają także pociągi do Czech i Niderlandów, a samo miasto stało się małym centrum handlu rozmaitymi ładunkami.

Tianjin

Ten terminal jest zlokalizowany w pobliżu Pekinu i jest kolejnym ważnym ośrodkiem handlu z Europą. Przede wszystkim stąd odjeżdżają pociągi do Mińska i Moskwy. Tym samym to bardzo duże wsparcie wymiany gospodarczej i handlowej między dwoma krajami. Koleją są transportowane takie ładunki jak silniki samochodowe i artykuły codziennego użytku, a z Rosji eksportowane są panele drewniane. Sam terminal ma być rozbudowywany i ilość transgranicznych połączeń kolejowych stale się zwiększać.

Chongqing

Z tego terminalu odjeżdżają pociągi do Duisburg w Niemczech. Trasa przebiega przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę i ma długość ponad 11 000 km. Tym samym wpisuje się w ideę Jednego Pasa i Jednej Drogi. Z Chongqing wysyłane są przede wszystkim towary produkowane przez międzynarodowe firmy IT takie jak na przykład Foxconn. Z tego terminala odjeżdżają także pociągi do Wietnamu ze sprzętem mechanicznym i materiałami przemysłowymi. Przywożą natomiast z Azji Południowej owoce tropikalne, ryż, kawę, a także towary elektryczne produkowane przez rodzime firmy. Z czasem połączenia mają także objąć Tajlandię, Laos i Singapur. Niezwykle ważny jest także transport kolejowy pomiędzy terminalami Chongqing oraz Ningbo, co znacznie skraca czas przewozu ładunków.

Suzhou

Jeden z terminali obsługujących połączenia z Polską. Dwa-trzy razy w tygodniu odjeżdżają stąd pociągi do Warszawy. Suzhou jest strategicznym punktem na mapie prowincji Jiangsu, a pociągi trasą kolei transsyberyjskiej przewożą produkty elektroniczne, instrumenty i markowe ubrania.

Changsha

To centrum transportu kolejowego jest stolicą prowincji Hubei. Stąd odjeżdżają pociągi towarowe do Tilburga w Holandii. To trasa obsługiwana też przez Chengdu, ale terminal Changsha może przeładować znacznie więcej ładunków. Tu także rozpoczynają się połączenia do Budapesztu. Chińczycy z Węgier przywożą przede wszystkim czerwone wino, mleko w proszku i akcesoria.

Khorgos

To chiński port lądowy położony na granicy z Kazachstanem. Stanowi największy w Azji Centralnej hub logistyczny, który działa w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Khorgos posiada ogromne zaplecze magazynowe i szereg terminali przeładunkowych. Na terenie terminala działa specjalna strefa ekonomiczna. W Europie trasa pociągu kończy się w Sławkowie.

Alashankou

Przejście graniczne Alashankou/Dostyk, Erenhot jest położone w północno-zachodnich Chinach przy granicy z Kazachstanem. Poza odprawą celną na terminalu organizowany jest przeładunek towarów oraz przeprowadzana jest zmiana rozstawu szyn. Kolej chińska bazuje na rozstawie 1435 mm, a mongolska i rosyjska mają 1524 mm. W Alashankou wprowadzono również obsługę przesyłek eksportowych z nowymi kodami celnymi dla e-commerce.

Erenhot

Największy port lądowy między Chinami i Mongolią. Obsługuje tysiące pociągów China Railway Express. Jest położony w północnej części Chin. To jeden z terminali kolejowych, które prowadzą do Mongolii, a tym samym zwiększają możliwości uruchamiania pociągów transportujących ładunki między Chinami a Europą przez Kazachstan.

Manzhouli

Przejście graniczne Manzhouli/Zabajkalsk między Rosją a Chinami odprawia ładunki wysyłane przez Sankt Petersburg w Rosji do niemieckiego portu Mukran, a następnie dalej koleją do Mannheim. Tą trasą transportowana jest elektronika i odzież. Co istotne, to sposób na ominięcie tranzytu przez Białoruś i Polskę.

Hefei

Z chińskiego Hefei pociągi docierają do terminalu JadeWeserPort w Wilhelmshaven w Niemczech. To jedyny niemiecki głębokowodny port. Otwarte połączenie jest dowodem na partnerstwo prowincji Anhui i Dolnej Saksonii. Przewożone są przede wszystkim tekstylia, urządzenia elektryczne i sprzęt AGD.

Zalety transport kolejowego

Z pewnością importerzy, którzy szukają dobrych sposobów na transport towarów z Chin, będą zainteresowani możliwościami, jakie daje kolej. Terminale w Państwie Środka stale się rozbudowują, a wybór konkretnego powinien być podyktowany kosztami oraz czasem przewozu ładunku. Te aspekty uzależnione są od odległość do punktu docelowego. Najczęściej przewóz trwa około 15 dni, ale może ulec wydłużeniu w zależności od wybranych opcji oraz sposobów dostawy.

Nie masz pewności czy Twój towar może być transportowany koleją z Chin do Polski? Chcesz rozpocząć import z Chin koleją? Zapraszamy do kontaktu.

Wspieramy merytorycznie naszych klientów na każdym etapie zamówienia!