Trasa kolejowa Chiny Polska mapa

Obecnie logistyka stanowi niezwykle ważną gałąź gospodarki. Na niej opiera się eksport i import, a nie da się ukryć, że oczy Europy są zwrócone w kierunku Chin. Stamtąd towary różnego rodzaju trafiają na Stary Kontynent, a na tle najchętniej wybieranych środków transportu stale umacnia się pozycja kolei. Z pewnością wynikać będzie to z faktu, że ta metoda jest szybsza niż przewóz morski oraz znacznie tańsza niż transport lotniczy. Wyróżnia się także tym, że chroni środowisko naturalne i jest bezpieczna.

Otwarcie Nowego Jedwabnego Szlaku

Inwestycje w połączenia kolejowe między Chinami a Europą przywróciły międzynarodową trasę handlową wykorzystywaną już w starożytności. W ten sposób Nowy Jedwabny Szlak – czyli Inicjatywa Pasa i Szlaku, otworzyła korytarz łączący Państwo Środka poprzez Azję Środkową i Bliski Wschód ze Starym Kontynentem. Oczywiście transport kolejowy odbywa się w dwóch kierunkach. Obecnie trasa przebiega przez wiele krajów takich jak Korea Północna, Tajlandia, Kazachstan, Tadżykistan, Pakistan, Afganistan, Turkmenistan, Iran, Azerbejdżan, Gruzja, Turcja, Rosja, Ukraina, Białoruś, Polska, Niemcy, Włochy, Bułgaria, Węgry, Słowacja, Austria, Czechy, Francja, Belgia, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania, Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa. To sprawia, że towary mogą docierać w różne regiony, a transport multimodalny pozwala na szybkie doręczenia nawet w systemie door-to-door. Wówczas transit time może wydłużyć się o około dwa dni.

Połączenia z Europą są realizowane na najważniejszych terminalach w Chinach: Changsha, Changchun, Chengdu, Chongqing, Dongguan, Hangzhou, Harbin, Hefei, Jinan, Kanton, Nankin, Nantong, Ningbo, Pekin, Qingdao, Szanghaj, Shenzhen, Suzhou, Shenyang, Taiyuan, Tianjin, Wuhan, Xi’an, Xiamen, Yiwu, Wuhan i Zhengzhou.

mapa transportu kolejowego pfc

Jak rozwija się transport kolejowy z Chin?

Nawet pandemia nie zmniejszyła natężenia ruchu pociągów między Europą a Chinami. Ubiegły rok wyraźnie pokazał, że wzrosła liczba pociągów – o 22%, ilość przewożonych ładunków o 29%, a kolejne terminale się rozbudowują. Tym samym pomimo obciążonego łańcucha dostaw i znacznego zatłoczenia na Nowym Jedwabnym Szlaku w dalszym ciągu jest to perspektywiczna alternatywa dla transportu morskiego czy lotniczego. Z tego faktu wynikają również plany modernizowania chińskich terminali i szukania nowych dróg na Stary kontynent.

Trend wzrostowy, jeśli chodzi zarówno o ilość transportowanych ładunków oraz liczbę wysyłanych pociągów, od lat się utrzymuje. Statystycznie od 2015 notowano cykliczne podwojenie wolumenów. Na tym tle 2021 wypada więc dość blado i choć liczby robią wrażenie, to specjaliści obserwują spadek tempa wzrostu. Okazuje się, że największym problemem staje się zatłoczenie. W okresie pandemii anulowano fracht morski i zamknięto granice w transporcie drogowym, a to naturalnie przyczyniło się do przejścia na kolej oraz zwiększenia się ruchu towarowego wzdłuż korytarza. Ten sukces znacznie ograniczył przepustowość, a dodatkowe kontrole graniczne wydłużyły czas odpraw i doprowadziły do zatorów. Jak widać, w wypadku transportu kolejowego z Chin zwiększenie ruchu paradoksalnie doprowadziło do jego zablokowania. Z drugiej strony to też najlepsza motywacja, by zainwestować w projekty rozbudowy przepustowości i odbudowy takich terminali jak Alashankou, Khorgos, Manzhouli, Erlian i innych stacji portowych. Poza tym warto również zwrócić uwagę, że 2021 były pierwszym rokiem, w którym liczba pociągów przychodzących przekroczyła liczbę pociągów wychodzących.

Nie masz pewności czy Twój towar może być transportowany koleją z Chin do Polski? Chcesz rozpocząć import z Chin koleją? Zapraszamy do kontaktu.

Wspieramy merytorycznie naszych klientów na każdym etapie zamówienia!